zaterdag 24 november 2012

Hospiteren

Ongeveer drie maanden studeer ik nu in het prachtige Utrecht en ik voel me er nu al helemaal thuis. Op één klein detail na: ik woon er nog niet. Het grote probleem van Utrecht is namelijk een chronisch kamertekort waardoor het voor mij en heel veel andere studenten heel lastig kan zijn om een kamer te vinden.

Bron: weheartit.com

Zelf zoek ik via kamernet.nl, maar elke advertentie die op die site staat krijgt honderden reacties. Je moet dus van goede huizen komen om uit al die reacties uitgekozen te worden als nieuwe huisgenoot. Een uitnodiging voor een hospiteeravond is nog niet zo moeilijk te bemachtigen. Schrijf een vrolijk en enthousiast mailtje, stuur dat naar alle kamers die enigzins te betalen zijn en je wordt vast wel een keer uitgenodigd.

Wat het grote probleem is, zijn de hospiteeravonden zelf. Wat een ramp! Stel je het volgende voor: je zit in een kamer met 10-15 andere hospiteerders en mag dan eens even aan de bewoners van het huis vertellen waarom nu juist jij een fantastisch leuke huisgenoot zou zijn. Van tevoren kan ik wel een leuk verhaaltje verzinnen, maar op het moment zelf klap ik dicht en na afloop bedenk ik me dat ik de helft vergeten ben.

Geen paniek, want als je jezelf daarna nog even leuk mengt in het gesprek kunnen ze er nog best achter komen dat je toch wel leuk genoeg bent. Maar op een hospiteeravond heb je twee typen mensen: de schreeuwers die het hele gesprek overnemen en zo alle anderen op de zenuwen werken en de stillere types die misschien ook wel heel leuk en gezellig zijn, maar een beetje moeite hebben om dat op dat moment te laten zien. Ik behoor tot de tweede categorie.

Die muur, dat plafond! Deze kamer is echt heel tof!
Bron: weheartit.com

Met als resultaat dat ik de dag daarna een smsje krijg: "Sorry, je bent het niet geworden. Bedankt voor je komst en succes met het zoeken naar een kamer." En ondanks dat ik het meestal wel verwacht had, is het toch altijd weer een teleurstelling en begint ik het me nu, na een stuk of 8 keer hospiteren, soms best persoonlijk aan te trekken.

Afgelopen week had ik eigenlijk vier hospiteeravonden gepland staan. Twee op maandagavond en twee op woensdag. Maar nadat ik maandag alweer twee keer afgewezen was, had ik er genoeg van. Ik had het helemaal gehad ermee en besloot om de rest van de week even niet meer te hospiteren, in een poging om nog wat energie en zelfvertrouwen over te houden voor hospiteeravonden van echt leuke kamers.

Gelukkig kan ik het nu ook wat rustiger aan doen met hospiteren, want ik heb in ieder geval voor de maanden december en januari even een tijdelijke kamer. Een vriendin van mijn zus, die in Utrecht woont, zit die twee maanden in het buitenland voor stage en dus kan ik haar kamer onderhuren. Super fijn! Ondertussen hospiteer ik natuurlijk wel gewoon verder, want anders heb ik na januari weer niets. Voor volgende week heb ik er weer twee gepland staan, dus wish me luck!

Liefs!

7 opmerkingen:

  1. I wish you all the luck! En ik ga duimen voor je hoor, want zo steeds op en neer reizen is het natuurlijk ook niet. Wel fijn dat je in ieder geval voor 2 maanden een onderdakje hebt gevonden. En ook heel belangrijk, juist de twee maanden met de meeste kans op oponthoud qua verkeer, wegens slecht weer...!
    Succes met het verdere hospiteren meisje...
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoewel ik het nog heel gezellig vind om je thuis te hebben, brand ik een kaarsje voor je dat het maandag maar mag lukken! Gelukkig heb je vanaf zaterdag alvast wel onderdak in Utrecht, scheelt toch heel wat treinuurtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wens je ook heel veel succes!
    Het is vervelend als het niet lukt een kamer te vinden.
    Ik ben ook van het stille type en weet hoe lastig dat soms kan zijn.
    Fijn dat je nu eerst voor twee maanden een kamer hebt.

    Groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hoop dat je inmiddels wat meer geluk hebt gehad! Fijn dat je deze twee maanden onderdak hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Mirthe,

    Ik las op je moeders blog dat je een kamer hebt gevonden.
    Van harte gefeliciteerd! Ik hoop dat je het naar je zin krijgt.

    Groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi,

      Ja klopt, dankjewel!
      Ik heb er nu zelf ook iets over geschreven, ik ben er zo blij mee :)

      Groetjes Mirte

      Verwijderen